fredag 5 juli 2013

Inköp av första bilen

Då var det alltså dags. För någon vecka sedan köpte jag och min flickvän vår första bil. Inte en investering direkt, men likväl ibland nödvändig. Jag ska erkänna att jag har nära till jobbet, inte ens en mil så ur den synpunkten kan inköpet verka extremt onödig för en sån som jag (som inte ens kan använda argumentet barn som ursäkt till att man måste ha bil). Likväl är det förbannat skönt att ha bil. Det är förbannat skönt att ta sig till jobbet på 10 minuter istället för att som bäst  komma dit på en halvtimma om bussen är i tid och bytet klaffar perfekt.

Som jag kommenterade till Utdelnings90an  igår så har jag ökat mina kostnader "en aning" sedan inköpet (som för övrigt gjordes på semestern... så mycket för en första ekonomisk semestervecka i Sverige..). Såhär efter en vecka känns det faktiskt riktigt bra med köpet. Trots att jag har väldigt nära till jobbet kör jag ändå närmare 50 mil i veckan. Ca 40 av dessa är nödvändiga pendlar-mil till min flickvän. Bränslemässigt hade det varit bättre med en dieselbil än en bensinare, men vi fick ett tillfälle att köpa en bra bil till ett bra pris, så vi var "tvungna" att slå till. Vi prutade ner den begagnade bilen 6,5% hos den auktoriserade återförsäljaren vi köpte bilen hos. 6,5% får man anse vara ganska okej prutning.

Ekonomiskt är vårat upplägg med bilen ganska enkelt. Varje månad sätter vi av 2 500 till ett reparation/bilfix-konto. På ett år ger det oss en bilbuffert på ca 30 000 för oförutsedda och förutsedda kostnader (exklusive bensin och parkering).

På ett år räknar jag med att bilen kommer att kosta oss:

800 (skatt)
6 000 (försäkring)
500 (besiktning)
Av de 30 000 återstår då 22 700 som ska räcka till service, reparationer och förhoppningsvis parkering. Det borde vara tillräckligt. Hoppas jag.

Ser man bara till rena bensinkostnader kommer bilen per år kosta mig 27 300 (beräknat på 50 mil i veckan, 0,7 liter per ml och ett bensinpris på 15kr/l). Min nuvarande kostnad för samma resor men buss och tåg uppgår till ca 38 000.

Givet att bilen körs 2600 mil per år och att bilen tappar värde 25 000 (väl tilltaget) i värde varje år kommer bilen att kosta oss (30 000 + 25 000 + 27 300) / 2600 = 31,65 kronor per mil. Min nuvarande kostnad för samma samma mil är ca 15 kronor rent kollektivt. Något som också måste vägas in är den tidsbesparing man gör. Bara till och från jobbet sparar jag in ungefär 5 timmars restid per vecka. Det ser än mer intressant ut om man inkluderar mina långresor (en resa), som dörr-till-dörr med bil tar 2 timmar och kollektivt 3,5 timmar. Per vecka sparar jag alltså in 5+3,5+3,5 = 12 timmar om jag kör bil! 

Det är ganska skrämmande att få ner kostnaderna på papper såhär. Förhoppningsvis är mina siffror väl tilltagna så vi kan komma undan lite billigare. Som sagt, detta är mitt första bilköp och uträkningarna är med lite överslag. Säg gärna till om det är något jag missat, inte tänkt på eller om jag räknat helt uppåt väggarna fel! Någon med bil som kan bekräfta om mina uträkningar och antagande verkar rimliga?


Tid är pengar, men vad är egentligen en timma värd för mig?


~ Farbror Joakim



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

9 kommentarer:

  1. Intressant! Sålde min bil för några år sedan och försöker att skjuta på bilköpet så mycket som möjligt. Vad blev det för bil? Och du skrev att du nu betalar 38 tkr/år för din kollektivtrafik? 3200 kr i månaden på kollektivtrafik låter mycket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en bmw 1-serien! Kostnaden inkluderar mina pendlingsresor med tåg på ca 590 kronor i veckan.

      Radera
    2. Wow. Schysst bil!

      Aha, det förklarar saken.

      Radera
  2. grattis till bilköpet! Älskar BMW bilar! Har ägt flera stycken. Min första var en BMW 7 serie, grön. Älskade gamla Bettan=)
    Jag skulle aldrig klara mig utan en bil. Tänkte uppdatera gamla grisen hemma till hösten! Härligt att du är nöjd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det hoppas jag att jag blir :) vad händer med din blogg, kommer inte in?!

      Radera
  3. Vad blev det för årsmodell? Har precis sålt min 116i -05. Sjukt bra komfort måste jag ändå få erkänna!

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en välutrustad -09. So far so good. Ska bli spännande med service sedan!

      Radera